Zmień na język plZmień na język en
a- / A+
W koszyku: - 0.00
Koniec sesji: -

Wybór wydarzenia

NIE SMUĆCIE SIĘ. JA ZAWSZE BĘDĘ Z WAMI
Wieś Gietrzwałd na Warmii, między 27 czerwca a 16 września 1877 roku. W tym czasie mają tu miejsce objawienia maryjne, jedne z dwunastu zaakceptowanych przez Watykan. Wizjonerkami są dwunastoletnia Barbara Samulowska i rok starsza Justyna Szafrańska. Na prośbę ukazującej się postaci (która zwraca się do nich w gwarze warmińskiej) obie wstępują do zakonu Szarytek. Barbara została w zakonie aż do śmierci, Justyna w wieku trzydziestu trzech lat potajemnie go opuściła, aby rozpocząć nowe życie. Niebawem rozpocznie się proces beatyfikacji Barbary, tymczasem życiorys Justyny pozostaje pełen niedopowiedzeń. I dlatego zdaje się szczególnym wyzwaniem dla ludzi sceny.

Jeden z najciekawszych duetów twórczych w polskim teatrze — dramaturżka Jolanta Janiczak i reżyser Wiktor Rubin — w spektaklu „Nie smućcie się. Ja zawsze przy was będę” zajmują się właśnie tą drugą, Justyną Szafrańską.

Podążając za swą bohaterką pytają, czy religia jest źródłem radości czy opresji, o to, jak trudno jest udźwignąć ciężar cudu. Wreszcie za Nowym Testamentem powtarzają zawołanie „Nie lękajcie się”, próbując dociec, co w istocie znaczy.
CZEGO NIE WIDAĆ
Trafiamy za kulisy spektaklu "Co widać" - dość pośledniej przyznajmy teatralnej produkcji szykowanej ku rozbawieniu gawiedzi. Z początku jesteśmy na próbie generalnej. Spektakl jest w rozsypce, reżyser szaleje, scenografia trzeszczy, rekwizyty giną, techniczny ucieka w alkohol. Potem towarzyszymy aktorom w środku tournee z przedstawieniem. Do ogólnego chaosu dochodzą miłostki i animozje w zespole, robi się istny armagedon. To jednak nic wobec tego, co zobaczymy podczas ostatniego spektaklu. Nawet sardynki uciekną z talerza grającej pokojówkę aktorki...
Farsa Frayna prowadzi nas za teatralne kulisy, bezlitośnie portretując ludzi sceny i to jest jej pierwszy wielki atut. Kolejnym jest absurdalny humor, który sprawia, iż nie możemy dać gwarancji, że podczas spektaklu nie pospadacie z krzeseł ze śmiechu.
Rekomendowany wiek od: 12 lat
GORZKO, GORZKO
Wzruszająca, chwilami mroczna i niezwykle wciągająca opowieść o czterech pokoleniach kobiet z tej samej rodziny.
Najmłodsza z nich, Kalina, odtwarza losy swojej prababki Berty, która przed II wojną światową słynęła na cały Langwaltersdorf z wyrobów masarskich, jak się okaże nie tylko. Następna była Barbara, która najchętniej przeszłaby przez życie niezauważona przez nikogo, ale wbrew chęciom trafiła na pierwsze strony gazet. Z kolei Violetta przez V i dwa t lubiła marzyć o pięknej przyszłości, powodzeniu i karierze…
Każda z bohaterek jest inna, ale każda ma też swoją miłosną tajemnicę i tęsknotę.
Rekomendowany wiek: od 16 lat
OPĘTANI
Witold Gombrowicz pisał „Opętanych” pod pseudonimem Z. Niewieski, jako powieść sensacyjną w odcinkach. Zgodnie z wymogami gatunku musiała być intrygująca i na tyle wciągająca dla czytelników, by z zapartym tchem śledzili losy bohaterów w kolejnych wydaniach gazet codziennych. Gombrowicz tworząc „czytadło” adresowane do szerokiego grona odbiorców sięgnął po różne motywy literatury popularnej, zachowując przy tym swój wyjątkowy styl.
„Opętani” jako spektakl będzie znakomitą intrygą kryminalną, w której nie zabraknie romansu, zbrodni, tajemnic i elementów grozy.
Rekomendowany wiek: od 16 lat
HOTEL CHELSEA
Ostatni, trzeci spektakl dyplomowy uczniów trzeciego roku Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie.
Rekomendowany wiek: od 16 lat
KIEDY PRZECHODZILI
Pierwszy w tym sezonie spektakl dyplomowy słuchaczy Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka działającego przy Teatrze Jaracza w Olsztynie.
"Kiedy przechodzili" to dyplom niecodzienny. Najważniejsza jest w nim twórcza wolność wykonawców – współautorów spektaklu. Młodzi aktorzy zderzą się z najważniejszymi tematami obecnymi w twórczości Leonory Carrington, zastanawiając się, gdzie dziś mieszczą się ich własne granice wolności, co sami uważają za ekscentryczność, jak wyobrażają sobie powrót do natury. Inscenizacja będzie dziełem zespołowym, powstałym na przecięciu energii aktorek i aktorów z rozwichrzeniem literackiego oryginału.
Rekomendowany wiek: od 16 lat
NIEWINNOŚĆ
Spektakl dyplomowy uczniów III Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka

Przeplatana piosenkami campowa fantazja na motywach feministycznych. Siedem dziewczyn siedzi w więzieniu za niewinność. Postanawiają stamtąd uciec, bo to przecież nie jest ich miejsce. Kiedy pomocy odmawia dyżurny Romeo, za każdym razem przychodzący na widzenie do innej, decydują się przechytrzyć surowego Strażnika.

To opowieść o tłumionych przez patriarchat uczuciach. Kobiety przyuczane są do tego, żeby nie wyrażać gniewu, mężczyzn zaś od małego uczy się, by nie odsłaniali tzw. miękkiego brzucha. Narzucony w ten sposób rygor skazuje wszystkich na życie w więzieniu. Można się z niego uwolnić, trzeba tylko – tylko i aż – pozbyć się wmówionego poczucia winy (i wstydu).

Wydarzenie objęte honorowym patronatem Wojewody Warmińsko – Mazurskiego, Pana Radosława Króla

Rekomendowany wiek: od 16 lat
BALLADYNA
„Balladyna” Juliusza Słowackiego - i wszystko jasne? Otóż nie. Po najnowszej realizacji dzieła romantycznego wieszcza w Teatrze Jaracza w Olsztynie można spodziewać się wszystkiego, ale nie lekturowej ramoty. Nowe przedstawienie nie będzie przypominać poprzednich. Spektakl reżyseruje Jarosław Kilian, który po „Balladynę” sięga po raz czwarty, zapowiada też całkiem inne odczytanie arcydzieła Słowackiego, odległe od pastelowo baśniowych klimatów, z jakimi kojarzymy jego inscenizacje. - Wracam do „Balladyny”, bo jest na nią dzisiaj wyjątkowy czas - opowiada Jarosław Kilian - W tej sztuce znajdziemy i kryminał, i horror, i dramat historyczny, i coś z Szekspira, i cudowność zmieszaną z grozą zatopioną w prasłowiańskich wątkach, wiele ludowości, a nawet coś z komedii absurdu. Wiele konwencji, wiele przeciwieństw, wiele sprzecznych emocji. Dramat idealny na naszą rozchwianą, nieposklejaną, porozbijaną na kawałki współczesność.
Rekomendowany wiek: od 12 lat
CZAS PORZUCENIA
„Pewnego kwietniowego popołudnia, tuż po obiedzie, mąż powiedział mi, że odchodzi …” - mówi bohaterka „Czasu porzucenia” Eleny Ferrante.

Jak zachować się w tej sytuacji z klasą? - zastanawia się bohaterka spektaklu na podstawie tej powieści. Bo tego właśnie zdają się oczekiwać od niej wszyscy. Nawet jeśli to nie ich sprawa.

Jak zachować się z klasą wobec byłego męża, który wolałby jędrniejszy tyłek?
Jak zachować się z klasą wobec córki, która wolałaby mieszkać z tatusiem?
Jak zachować się z klasą wobec znajomych, którzy wolą świeżo zakochanych od skwaszonej rozwódki?
Jak zachować się z klasą wobec umierającego psa, który wolałby, żebyś dała mu umrzeć w spokoju?
Jak zachować się z klasą wobec pokoleń kobiet, które z klasą dławiły się własną klasą?

Czy aby na pewno musisz mieć klasę?

Rekomendowany wiek: od 16 lat
LEKARZ NA TELEFON
Ginekolog Jacek Łagoda utknął w swoim gabinecie z powodu złamanego klucza w drzwiach. Na szczęście ma przy sobie telefon i to nie jeden, a trzy. Mężczyzna, czekając na ślusarza, desperacko próbuje pozałatwiać pilne zobowiązania prywatne i zawodowe – od odebrania dzieci z przedszkola po odebranie porodu – wszystko przez telefon. Pierwsze drobne kłamstwo pociąga za sobą kolejne i tak dochodzi do ekstremalnego zamieszania.
„Lekarz na telefon” to zwariowana, zabawna, świetnie napisana jednoosobowa farsa pełna aktualnych kontekstów, kpiąca z wielkomiejskich mód.
W roli ginekologa w tarapatach występuje Dawid Dziarkowski.
Rekomendowany wiek: od 12 lat

MIŁOŚĆ CZYSTA U KĄPIELI MORSKICH
Ostatni dramat Czwartego Wieszcza niezwykle rzadko trafia na sceniczne deski. W przygotowywanym spektaklu Zbigniewa Brzoza nadaje mu nowoczesną formę, łącząc poezję Norwida ze konwencją teatru ruchu. Postaci, starsze niż w oryginale, widzi z kolei poprzez bohaterów twórczości Samuela Becketta, smutnych, choć chwytających ze serce błaznów nieustannie czekających na Godota…
Spektakl bierze udział w IX Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.
Rekomendowany wiek: od 16 lat
SEKS, MIŁOŚĆ I PODATKI
Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki – powiedział ponad dwieście pięćdziesiąt lat temu Benjamin Franklin.

Bohaterowie komedii „Seks, miłość i podatki” ze wszelkich sił starają się zadać kłam owej ponurej podatkowej nieuchronności…jednocześnie coraz bardziej nieuchronnie popadając w karkołomne tarapaty.

Narzeczona, która jest kochanką najlepszego przyjaciela swojego narzeczonego, najlepszy przyjaciel, który zdradza swoją dziewczynę z narzeczoną swojego najlepszego przyjaciela i który musi nagle na chwilę stać się żoną swojego najlepszego przyjaciela, jego zdradzana dziewczyna niemająca pojęcia, że jej chłopak jest chwilowo żoną swego najlepszego przyjaciela oraz matka narzeczonego, która chce poznać narzeczoną syna, a poznaje wścibskiego sąsiada i pijanego inspektora skarbowego, który zamiast liczyć podatki, podrywa mamusię narzeczonego i jego przyjaciela, który chwilowo musi grać rolę jego uroczej żony…Nadążacie Państwo?

W tej szalonej komedii nikt nie wie do końca, kim kto jest naprawdę i naprawdę nikt nie wie, kim kto jest na niby…
Rekomendowany wiek: od 12 lat
WARMIA I MAZURY. BALLADA O MIŁOŚCI
Marta Miłoszewska, rodowita Olsztynianka, powraca do swojego kraju lat dziecinnych, sięga do rodzinnych korzeni, by przenieść na scenę wysoko ocenianą reporterską książkę Beaty Szado "Warmia i Mazury. Wieczny początek". Jak podkreśla reżyserka, "Warmia i Mazury. Ballada o miłości" to spektakl, jakiego jeszcze nie obejrzała, a za nim tęskniła. Z książki Szado wzięła pełne czułości spojrzenie na społeczność Warmii i Mazur, jednak dalekie od cukierkowej laurki. Za autorką śledzi podstawy ich bytu i walkę, by w nowym świecie i nieznanych warunkach znaleźć dla siebie miejsce. Bywało przecież tak, że nowi mieszkańcy wprowadzali się do domów, gdzie w talerzach parowała jeszcze gorąca zupa, przygotowana przez w jednej chwili wysiedlonych.
Rekomendowany wiek: od 16 lat
WSZYSTKO NA DARMO
Spektakl w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, na podstawie powieści Waltera Kempowskiego „Wszystko na darmo"
Więcej informacji wkrótce.