MIRECZEK Na czym polega choroba alkoholowa? Kiedy bliska osoba staje się kimś obcym? Jak trafia się na margines społeczeństwa? Czy można urodzić się złym? Ratować własnego ojca czy przede wszystkim siebie? Mówiąc o syndromie DDA, opowiadając historię z perspektywy ofiary, a nie sprawcy, nie sposób nie wspomnieć jeszcze: o syndromie ratownika, etapach uzależnienia od alkoholu, zmaganiu z traumą, końcu relacji i żalu po stracie. Spektakl jest adaptacją reportażu „Mireczek. Patoopowieść o moim ojcu” Aleksandry Zbroi. Rekomendowany wiek: od 16 lat |
|
WSZYSTKO NA DARMO Adaptacja powieści Waltera Kempowskiego, rozgrywająca się zimą 1945 roku gdzieś pomiędzy Olsztynem, a Elblągiem. To znacznie więcej, niż teatralna wycieczka w przeszłość. Obcość bohaterów, przeżywających swoje małe dramaty w centrum historycznej katastrofy, staje się w spektaklu okazją do przyjrzenia się współcześnie rezonującym mechanizmom: ignorowaniu rzeczywistości czy odpowiedzialności zbiorowej. Ta niepokojąca opowieść o życiu w cieniu wojny nasycona jest też przewrotnym humorem. Projektanci spektaklu, Weronika Szczawińska i Piotr Wawer jr to duet twórczy rozwijający oryginalny język artystyczny. „Wszystko na darmo” w ich ujęciu staje się zaskakującym wizualnie połączeniem epickiego rozmachu i kameralności, rodzajem domowej apokalipsy. Partnerem wydarzenia jest Goethe-Institut Rekomendowany wiek: od 16 lat |
|
BAŚŃ O PIĘKNEJ PARYSADZIE I O PTAKU BULBULEZARZE Pewna piękna Parysada ma życzenie. Chce coś mieć. Jej bezgranicznie oddani bracia są gotowi zginąć, by spełnić marzenie siostry… Przed postaciami staną liczne przeszkody, przygody i przemiany. Na Dużej Scenie zobaczycie prawdziwą baśń, w której znajdzie się dużo magii, trochę mroku, dawka strachu, garść humoru i mnóstwo piękna. Piękna będzie Parysada i muzyka grana na żywo. Piękne piosenki, niezwykłe rekwizyty oraz efekty wyczarowane przez machiny teatralne… Wszystko w klimacie bliskowschodnich opowieści ze zbioru „Klechdy sezamowe”. Urokowi tej baśni Leśmiana ulegną widzowie w każdym wieku – od maluchów po bardzo, bardzo dojrzałych widzów. Rekomendowany wiek: od 4 lat |
|
CHŁOPKI Spektakl oparty o tekst głośnej książki Joanny Kuciel – Frydryszak jest opowieścią o życiu naszych babć i prababć w feudalnych realiach wsi polskiej. Ubezwłasnowolnienie, gorycz, mordęga, brak wykształcenia i jakiejkolwiek ochrony ze strony władz to los większości wiejskich kobiet zdanych na łaskę swoich ojców i mężów. Jak radziły sobie one w świecie bez znieczulenia, w jaki sposób próbowały zachować godność osobistą, co sprawiało im radość, a co przynosiło ulgę w cierpieniu – wszystkie te tematy są dla twórców spektaklu pretekstem do rozmowy o dzisiejszych lękach i strachach. Spektakl dyplomowy uczniów trzeciego roku Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie. Rekomendowany wiek od: 15 lat |
|
Olsztyński Teatr Tańca w Jaraczu CONNECTED / DISCONNECTED Connected / Disconnected to w pełni improwizowany taneczny performance, w którym artystki i artyści podejmują temat połączeń. Relacyjne, rytmiczne, ruchowe, intencyjne, intuicyjne, dźwiękowe, widoczne i niewidoczne połączenia. Wszystko dzieje się tu i teraz, każdy element podlega zmianie, nic nie jest pewne, bo wszystko jest możliwe. Improwizacja, której świadkami są widzowie, to dialog pomiędzy tancerkami i tancerzami o różnych korzeniach oraz językach ruchowych i muzykiem, spajającym każdy z tych języków w sieć połączeń. Spontaniczne komponowanie działań ruchowych i muzycznych w czasie i przestrzeni oraz w relacji do siebie nawzajem tworzy rodzaj doświadczenia, które jest wciągające i immersyjne. Występujące tancerki i tancerzy łączy wspólna edukacja taneczna oraz przekonanie o sile medium jakim jest ciało i ruch sam w sobie. |
|
Przestrzenie Sztuki JAK PŁAKAĆ W MIEJSCACH PUBLICZNYCH „Jeśli zastanawiacie się, czy nie powinniście iść do psychiatry, to prawdopodobnie powinniście.” Emilia Dłużewska Jak głośno możesz śmiać się ze swojego smutku, nie martwiąc przy tym bliskich? Jak płakać, by nikt się o tym nie dowiedział? Gdzie ukryć smarki albo siebie przed pełnym litości wzrokiem innych? A może twój stan, to tylko potrzeba uwagi albo zamiłowanie do dramatyzmu? „Jak płakać w miejscach publicznych” to spektakl oparty na głośnej książce Emilii Dłużewskiej, która w zabawny (i tym bardziej przejmujący) sposób rozprawia się z tematem depresji. W pełnej dystansu, ciepła i zaskakujących metafor opowieści twórczynie spektaklu przyglądają się myślom osoby pogrążonej w smutku, jej spektakularnym wzlotom i jeszcze mocniejszym upadkom. Rezydencja artystyczna odbędzie się w ramach w ramach programu Przestrzenie sztuki finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, współfinansowanego przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego. |
|
Przestrzenie Sztuki KSIĘŻNICZKI. HISTORIE PRAWDZIWE W performatywnej przestrzeni sceny wraz z grupą młodych osób ze Studium Aktorskiego w Olsztynie chcemy zbadać dziecięce pragnienie zostania księżniczką i wspólnie zastanowić się, co tak naprawdę kryje się dziś pod tym pojęciem. Jakie fantazmaty, społeczne i kulturowe wyobrażenia oraz stereotypy zaklęte zostały w dziewczęcych bohaterkach bajek, na których wychowały się pokolenia. Pragniemy krytycznym okiem przyjrzeć się tym postaciom i na nowo – w przewrotny sposób – spróbować je odczytać w bardziej feministycznym dyskursie, zastanawiając się jednocześnie kim księżniczki mogłoby być w XXI wieku. Rezydencja artystyczna odbędzie się w ramach w ramach programu Przestrzenie sztuki finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, współfinansowanego przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Rekomendowany wiek: od 16 lat |
|
MEWA Na rosyjskiej prowincji, wśród nudy i wzajemnych urazów, młody pisarz Trieplew marzy o wielkiej sztuce i miłości. Jego matka, sławna aktorka, podcina mu skrzydła, a ukochana Nina fascynuje się błyskotliwym Trigorinem. Nieuchronna konfrontacja prowadzi do dramatycznych wyborów i życiowych porażek. Rekomendowany wiek: od 16 lat |
|
Olsztyński Teatr Tańca w Jaraczu MISS LIBERTY Miss Liberty przedstawia poetycki proces redefiniowania wolności. Miss Liberty przeistacza się z larwy w kokonie w motyla – ta mistyczna podróż z nieświadomości, stanu zamrożenia, prowadzi ku wolności, kreatywności, boskości. Miss Liberty jest przekaźnikiem szeptów i nadziei wolności. Podczas spektaklu usłyszymy głosy wolności z przeróżnych zakątków świata, wypowiadające fragmenty ,,Deklaracji praw człowieka”. Mimo upływu lat, deklaracja stworzona w 1948 jest dziś aktualna bardziej niż kiedykolwiek. Każdy człowiek rodzi się wolny. Czasem wolności się dobrowolnie pozbywamy, zamykając się w klatce. Z czego zrobiona jest Twoja klatka? |
|
SETKA JARACZA, CZYLI (PRAWIE) STO SPOSOBÓW NA SETNE URODZINY „Setka Jaracza, czyli (prawie) sto sposobów na setne urodziny” to pomysł na wspólne świętowanie jubileuszu Teatru. Zamiast pomników ze spiżu czy nadętej gali dla wybrańców, proponujemy spektakl z przymrużeniem oka, w którym nawiążemy do historii i dorobku Teatru Jaracza, zdradzimy kilka tajemnic zza kulis i „scenicznej kuchni”. Na pewno nie zabraknie autoironii, bo tym razem chcemy pożartować z siebie. Poprosiliśmy o napisanie scenariusza Szymona Jachimka, znanego z poczucia humoru i błyskotliwych skojarzeń wypowiadanych na scenie kabaretowej, w „Szkle kontaktowym”, a także z naszych wcześniejszych przedstawień „Jazdy na zamek. Musicalu krzyżackiego” czy młodzieżowego „Jeremi się ogrania. LOL”. Reżyserią zajmie się Rafał Szumski – specjalista z komediowym doświadczeniem. Uprzedzamy, że będzie radośnie, z nieposkromioną wyobraźnią i jak na fetę stulatka przystało fanfary i muzyka będą grane na żywo. |
|
SUSAN SONTAG „Susan Sontag” to autorska fantazja na temat życia i twórczości słynnej ikony amerykańskiej kultury. To potencjalna historia jednego sekretu i jego konsekwencji. To opowieść o pęknięciu między wypartą prywatnością a nieskalanym wizerunkiem zaangażowanej aktywistki, o potrzebie jawności i o pragnieniu autonomii, o skrywanych relacjach i o zawiedzionych przyjaciołach umierających na AIDS. Jak to jest widzieć więcej, czuć mocniej i nieustannie szukać odpowiedzi na niewygodne pytania? „Susan Sontag” to teatralne fotostory - album zdjęć, ożywianych na naszych oczach przez aktorską grupę rekonstrukcyjną. Jakie fantazje skrywa zbiór czarno-białych fotografii z teatralnych prób, inspirowanych wizerunkami Sontag? Ten spektakl wciągnie Cię w wir osobistych dylematów i emocjonalnych napięć. To pulsująca konfrontacja z tym, co w nas najgłębsze i najtrudniejsze do uchwycenia. UWAGA: 18+ Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych. |
|
SZTUKA "Sztuka" jest jedną z najbardziej znanych komedii autorstwa współczesnej, francuskiej dramatopisarki Yasminy Rezy. Opowiada historię trójki przyjaciół - Marca, Serge'a i Yvana. Panowie znają się od lat, ale ich przyjaźń wystawiona została na poważną próbę. Cóż mogło zaburzyć tę wieloletnią idyllę? Obraz! Biały obraz, który kupił sobie jeden z nich, a którego nie akceptują pozostali. Spektakl jest pełną humoru opowieścią o kryzysie przyjaźni, jak również dyskusją na temat walorów tzw. sztuki współczesnej. Czy nasi bohaterowie przetrwają tę próbę? |
|
WARMIA I MAZURY. BALLADA O MIŁOŚCI Marta Miłoszewska, rodowita Olsztynianka, powraca do swojego kraju lat dziecinnych, sięga do rodzinnych korzeni, by przenieść na scenę wysoko ocenianą reporterską książkę Beaty Szado "Warmia i Mazury. Wieczny początek". Jak podkreśla reżyserka, "Warmia i Mazury. Ballada o miłości" to spektakl, jakiego jeszcze nie obejrzała, a za nim tęskniła. Z książki Szado wzięła pełne czułości spojrzenie na społeczność Warmii i Mazur, jednak dalekie od cukierkowej laurki. Za autorką śledzi podstawy ich bytu i walkę, by w nowym świecie i nieznanych warunkach znaleźć dla siebie miejsce. Bywało przecież tak, że nowi mieszkańcy wprowadzali się do domów, gdzie w talerzach parowała jeszcze gorąca zupa, przygotowana przez w jednej chwili wysiedlonych. Rekomendowany wiek: od 16 lat |
|
WCHODZI DUCH Inspirując się pierwszym aktem „Hamleta” (w którym dwukrotnie pojawia się Duch ojca tytułowego bohatera), twórczynie i twórcy krążą wokół pytań o dziedzictwo przekazywane przez poprzednie pokolenia. Bawiąc się zaproponowaną przez Shakespeare’a formułą nawiedzenia, a także współczesnymi odniesieniami, zaproponują osobistą i poetycką, a przy tym wizualnie zaskakującą, sceniczną rozmowę o szeroko rozumianych „Duchach ojca”, figurach władzy, wpływu i autorytetu: kim są, o czym każą nam pamiętać, czego chcą i co nakazują. Przedstawienie powstaje w koprodukcji z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. |
|
ZŁE WYCHOWANIE Inspiracją dla twórców jest kultowa już produkcja filmowa Pedro Almodóvara. Spektakl ma zgłębiać mroczne tajemnice i złożone relacje międzyludzkie, balansując na granicy rzeczywistości i fikcji. To propozycja dla widzów ceniących wielowymiarowe historie. Rekomendowany wiek: od 18 lat |
|
ZŁOTY SMOK "Złoty Smok" to bar serwujący azjatyckie dania. To ponure miejsce, wstydliwy margines bogatego świata, skrzętnie ukrywany poprzez przemilczenie. Obok Złotego Smoka żyją ludzie, pozornie nie mający ze sobą nic wspólnego, ale kiedy przyjrzeć się z bliska ich historiom, może się okazać, że są ze sobą w jakiś tajemniczy sposób połączeni, że wiąże ich niewidzialna nić. Każde z nich skrywa tajemnicę, każde żyje życiem, którego nie chce, każde życzyłoby sobie być kimś innym, być gdzie indziej. Zamknięci, zasklepieni w swoich samotnościach nie widzą, nie słyszą, że za ścianą ktoś cierpi, ktoś umiera, ktoś jest równie samotny i nieszczęśliwy. Spektakl dyplomowy uczniów trzeciego roku Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie. Rekomendowany wiek: od 16 lat |