OLSZTYŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE PIOSENKI O MIŁOŚCI I PRZEMOCY Piosenki o miłości i przemocy” to projekt muzyczny mający na celu ukazanie specyfiki i napięć współczesnej kultury, która poza podniesieniem materialnego standardu życia niesie ze sobą także wyobcowanie, bezrefleksyjną rozrywkę, konsumpcjonizm, kryzys wartości i rozpad więzi społecznych. W czasie trwania koncertu zostanie zaprezentowanych 12 autorskich utworów muzycznych, w których prowokujące do refleksji treści zestawiono z rozrywkową formą wyrazu, jaką pozostaje muzyka popularna. Zespół CUJO! nie ogranicza się jednak do konkretnego muzycznego podgatunku – w swoich utworach łączy ze sobą wpływy alternatywnego rocka, postpunku, bluesa, funku, piosenki aktorskiej czy jazzu. To historie o naszej teraźniejszości, w której coraz więcej aspektów życia podlega rygorowi standaryzacji. To opowieści o anonimowej sile kultury, która dając nam wygodę, rozrywkę i anonimowość, jednocześnie upośledza nasze zdolności poznawcze oraz blokuje nasz intelektualny i emocjonalny rozwój, „pacyfikując” każdą formę sprzeciwu i buntu. |
|
OLSZTYŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE ZEMSTA „Zemsta” reżyserowana przez Michała Zadarę zrywa z podejściem: „szlachetnie, czyli nudno i po literach” albo „radykalnie, czyli napisane raz jeszcze”. To inscenizacja współczesna, w światłach wielkiego miasta. Ale z drugiej strony to również „Zemsta” bez skrótów, grana wierszem zgodnie z zapisem, „nie przepisana” na nowo - i taka, jakiej chciał Fredro: z branymi na poważnie, skomplikowanymi i żywymi postaciami, których śmieszność potęguje często tragizm. |
|
OLSZTYŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE MATKA Agata Kulesza wcieli się w Janinę Węgorzewską, ślepnącą kobietę, która trawi czas na robieniu na drutach i wspomaga się różnymi substancjami… Próbuje też ułożyć sobie relacje z synem Leonem (Adam Cywka), domorosłym artystą i filozofem. Atmosfera gęstnieje, napięcie rośnie aż do trudnego do przewidzenia, acz nieuchronnego końca. |
|
OLSZTYŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE MAŁA PIĘTNASTKA - LEGENDY POMORSKIE Mała Piętnastka to historia katastrofy, która wydarzyła się na wakacjach w roku 1948 na Jeziorze Gardno nieopodal Słupska. Podczas obozu harcerskiego wychowawczyni chciała zrobić atrakcję harcerkom i zorganizowała wycieczkę na łódkach przez Jezioro Gardno do morza. Łódki jednak okazały się dziurawe, a nie wszystkie harcerki umiały pływać… Spektakl jest próbą odtworzenia tych wydarzeń. Widzowie będą ławnikami, a aktorzy zeznają relacje. W przedstawieniu usłyszymy również piosenki harcerskie na żywo. |
|
Olsztyński Teatr Tańca w Jaraczu MOA MOA to opowieść o równoległych światach, które potrafią przenikać się we wspólnej, bliżej nieokreślonej przestrzeni. Jest to spotkanie nieoczywiste, a jednocześnie spójne i rzeczywiste, trzech indywidualnych osobowości. Rekomendowany wiek: od 12 lat |
|
Olsztyński Teatr Tańca w Jaraczu CONTINUUM „Continuum” to opowieść o ciągłym stwarzaniu nas samych, poszukiwaniu swojej indywidualności i tożsamości oraz postrzeganiu zmian, które według Heraklita są jedyną stałą rzeczą w życiu. Ostatecznie wszyscy, czy tego chcemy czy nie, poddawani jesteśmy nieustannym przemianom. Jest to więc opowieść o rozdarciu w poszukiwaniu wspólnoty, która ma zaspokoić potrzebę bezpieczeństwa i stabilności. Okazuje się jednak, że jest to tylko byt wyobrażony, którego pragniemy, do którego nieustannie dążymy, jednak cena jaką płacimy za przywilej bycia w grupie jest wygórowana – walutą w tej transakcji jest bowiem wolność. Produkcja: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA Rekomendowany wiek: od 12 lat |
|
BALLADYNA „Balladyna” Juliusza Słowackiego - i wszystko jasne? Otóż nie. Po najnowszej realizacji dzieła romantycznego wieszcza w Teatrze Jaracza w Olsztynie można spodziewać się wszystkiego, ale nie lekturowej ramoty. Nowe przedstawienie nie będzie przypominać poprzednich. Spektakl reżyseruje Jarosław Kilian, który po „Balladynę” sięga po raz czwarty, zapowiada też całkiem inne odczytanie arcydzieła Słowackiego, odległe od pastelowo baśniowych klimatów, z jakimi kojarzymy jego inscenizacje. - Wracam do „Balladyny”, bo jest na nią dzisiaj wyjątkowy czas - opowiada Jarosław Kilian - W tej sztuce znajdziemy i kryminał, i horror, i dramat historyczny, i coś z Szekspira, i cudowność zmieszaną z grozą zatopioną w prasłowiańskich wątkach, wiele ludowości, a nawet coś z komedii absurdu. Wiele konwencji, wiele przeciwieństw, wiele sprzecznych emocji. Dramat idealny na naszą rozchwianą, nieposklejaną, porozbijaną na kawałki współczesność. Rekomendowany wiek: od 12 lat |
|
GORZKO, GORZKO Wzruszająca, chwilami mroczna i niezwykle wciągająca opowieść o czterech pokoleniach kobiet z tej samej rodziny. Najmłodsza z nich, Kalina, odtwarza losy swojej prababki Berty, która przed II wojną światową słynęła na cały Langwaltersdorf z wyrobów masarskich, jak się okaże nie tylko. Następna była Barbara, która najchętniej przeszłaby przez życie niezauważona przez nikogo, ale wbrew chęciom trafiła na pierwsze strony gazet. Z kolei Violetta przez V i dwa t lubiła marzyć o pięknej przyszłości, powodzeniu i karierze… Każda z bohaterek jest inna, ale każda ma też swoją miłosną tajemnicę i tęsknotę. Rekomendowany wiek: od 16 lat |
|
JAK PŁAKAĆ W MIEJSCACH PUBLICZNYCH „Jeśli zastanawiacie się, czy nie powinniście iść do psychiatry, to prawdopodobnie powinniście.” Emilia Dłużewska Jak głośno możesz śmiać się ze swojego smutku, nie martwiąc przy tym bliskich? Jak płakać, by nikt się o tym nie dowiedział? Gdzie ukryć smarki albo siebie przed pełnym litości wzrokiem innych? A może twój stan, to tylko potrzeba uwagi albo zamiłowanie do dramatyzmu? „Jak płakać w miejscach publicznych” to spektakl oparty na głośnej autobiografii Emilii Dłużewskiej, która w zabawny (i tym bardziej przejmujący) sposób rozprawia się z tematem depresji. W pełnej dystansu, ciepła i zaskakujących metafor opowieści twórczynie spektaklu przyglądają się myślom osoby pogrążonej w smutku, jej spektakularnym wzlotom i jeszcze mocniejszym upadkom. |
|
Przestrzenie Sztuki KSIĘŻNICZKI. HISTORIE PRAWDZIWE W performatywnej przestrzeni sceny wraz z grupą młodych osób ze Studium Aktorskiego w Olsztynie chcemy zbadać dziecięce pragnienie zostania księżniczką i wspólnie zastanowić się, co tak naprawdę kryje się dziś pod tym pojęciem. Jakie fantazmaty, społeczne i kulturowe wyobrażenia oraz stereotypy zaklęte zostały w dziewczęcych bohaterkach bajek, na których wychowały się pokolenia. Pragniemy krytycznym okiem przyjrzeć się tym postaciom i na nowo – w przewrotny sposób – spróbować je odczytać w bardziej feministycznym dyskursie, zastanawiając się jednocześnie kim księżniczki mogłoby być w XXI wieku. Rezydencja artystyczna odbędzie się w ramach w ramach programu Przestrzenie sztuki finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, współfinansowanego przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego. |
|
LEKARZ NA TELEFON Ginekolog Jacek Łagoda utknął w swoim gabinecie z powodu złamanego klucza w drzwiach. Na szczęście ma przy sobie telefon i to nie jeden, a trzy. Mężczyzna, czekając na ślusarza, desperacko próbuje pozałatwiać pilne zobowiązania prywatne i zawodowe – od odebrania dzieci z przedszkola po odebranie porodu – wszystko przez telefon. Pierwsze drobne kłamstwo pociąga za sobą kolejne i tak dochodzi do ekstremalnego zamieszania. „Lekarz na telefon” to zwariowana, zabawna, świetnie napisana jednoosobowa farsa pełna aktualnych kontekstów, kpiąca z wielkomiejskich mód. W roli ginekologa w tarapatach występuje Dawid Dziarkowski. Rekomendowany wiek: od 12 lat |
|
MITOLOGIA. NIE-BOGINIE Opowieść o dziejach bogiń i bóstw stanowi okazję do pogłębienia wiedzy o symbolice i filozofii pradawnych mitów, które kształtują kulturę do dziś. Jak to się stało, że Pandora zdobyła sławę ze względu na atrybut, który ani nie był puszką, ani tak naprawdę do niej nie należał? Czy Meduza, bogini z wężami zamiast włosów, mogła wieść szczęśliwe dzieciństwo? Dlaczego współczesne interpretacje mitów przepełnione są bezprawiem i brutalnością, ale skrzętnie pomijają przemoc wobec kobiet? Starożytność pozostawiła po sobie znaczną liczbę wariantów niemal każdego mitu. Są one nie tylko różne, lecz często nawet sprzeczne ze sobą. To od nas zależy, którą wersję zdecydujemy się opowiedzieć, które postaci umieścimy na pierwszym planie, a którym pozwolimy osunąć się w cień. „Mitologie” w reżyserii Justyny Łagowskiej to przestrzeń ponownego odkrycia kobiet w mitologii greckiej. W muzycznej formie spektaklu nader istotna będzie refleksja nad współczesnym znaczeniem kobiecej siły, ale również zagrożeniami związanymi z zerwaniem międzypłciowego dialogu. Rekomendowany wiek: od 14 lat |
|
OPĘTANI Witold Gombrowicz pisał „Opętanych” pod pseudonimem Z. Niewieski, jako powieść sensacyjną w odcinkach. Zgodnie z wymogami gatunku musiała być intrygująca i na tyle wciągająca dla czytelników, by z zapartym tchem śledzili losy bohaterów w kolejnych wydaniach gazet codziennych. Gombrowicz tworząc „czytadło” adresowane do szerokiego grona odbiorców sięgnął po różne motywy literatury popularnej, zachowując przy tym swój wyjątkowy styl. „Opętani” jako spektakl będzie znakomitą intrygą kryminalną, w której nie zabraknie romansu, zbrodni, tajemnic i elementów grozy. Rekomendowany wiek: od 16 lat |
|
SEKS, MIŁOŚĆ I PODATKI Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki – powiedział ponad dwieście pięćdziesiąt lat temu Benjamin Franklin. Bohaterowie komedii „Seks, miłość i podatki” ze wszelkich sił starają się zadać kłam owej ponurej podatkowej nieuchronności…jednocześnie coraz bardziej nieuchronnie popadając w karkołomne tarapaty. Narzeczona, która jest kochanką najlepszego przyjaciela swojego narzeczonego, najlepszy przyjaciel, który zdradza swoją dziewczynę z narzeczoną swojego najlepszego przyjaciela i który musi nagle na chwilę stać się żoną swojego najlepszego przyjaciela, jego zdradzana dziewczyna niemająca pojęcia, że jej chłopak jest chwilowo żoną swego najlepszego przyjaciela oraz matka narzeczonego, która chce poznać narzeczoną syna, a poznaje wścibskiego sąsiada i pijanego inspektora skarbowego, który zamiast liczyć podatki, podrywa mamusię narzeczonego i jego przyjaciela, który chwilowo musi grać rolę jego uroczej żony…Nadążacie Państwo? W tej szalonej komedii nikt nie wie do końca, kim kto jest naprawdę i naprawdę nikt nie wie, kim kto jest na niby… Rekomendowany wiek: od 12 lat |
|
SUSAN SONTAG Susan Sontag – za tymi słowami kryje się historia trudnej miłości do fotografii, bezgranicznej miłości do literatury i kina, wyboistej miłości do nowojorskiej bohemy, wypieranych miłości homoseksualnych, zawiedzionych miłości do przyjaciół umierających na AIDS w latach 80. i 90. i nieznoszącej sprzeciwu miłości do życia. Spektakl „Susan Sontag”, inspirowany twórczością i życiem nowojorskiej pisarki, wciągnie Cię w wir osobistych dylematów i emocjonalnych napięć. To nie tylko biograficzny obraz, ale pulsująca energia konfrontacji z tym, co w nas najgłębsze i najtrudniejsze do uchwycenia. Jak to jest widzieć więcej, czuć mocniej i nieustannie szukać odpowiedzi na niewygodne pytania? Rekomendowany wiek: od 18 lat |
|
W 80 DNI DOOKOŁA ŚWIATA „W 80 dni dookoła świata” na motywach powieści Juliusza Verne’a - spektakl familijny, pełen przygód i wciągających opowieści o różnych kulturach i tolerancji. Po przeszło 150 latach od powstania powieści Verne’a twórcy wciąż widzą w niej inspirację do zabawy, promowania otwartej postawy na świat i wspaniały materiał do budowania na scenie fascynujących krain. Bohaterowie podróżujący po świecie wciąż są intrygujący, ponieważ kierują się odwagą, fantazją, uczciwością i życzliwością wobec innych ludzi. |
|
WESELE Wokół „Wesela” narosły dziesiątki interpretacji, odczytań symboli narodowych i tego „co autor miał na myśli”. Sławomir Narloch, reżyser i autor opracowania tekstu, nie ignoruje dotychczasowej pracy literaturoznawców i teatrologów, ale proponuje autorską wizję, w której odsuwa kwestie polityczno-narodowe na drugi plan, by skupić się na najcudowniejszej i rozpychającej się sile uczucia miłości, którą przepełnione jest „Wesele”. To będzie bardzo aktualny spektakl o życiu i relacjach międzyludzkich. Rekomendowany wiek: od 12 lat |
|
WSZYSTKO NA DARMO Adaptacja powieści Waltera Kempowskiego, rozgrywająca się zimą 1945 roku gdzieś pomiędzy Olsztynem, a Elblągiem. To znacznie więcej, niż teatralna wycieczka w przeszłość. Obcość bohaterów, przeżywających swoje małe dramaty w centrum historycznej katastrofy, staje się w spektaklu okazją do przyjrzenia się współcześnie rezonującym mechanizmom: ignorowaniu rzeczywistości czy odpowiedzialności zbiorowej. Ta niepokojąca opowieść o życiu w cieniu wojny nasycona jest też przewrotnym humorem. Projektanci spektaklu, Weronika Szczawińska i Piotr Wawer jr to duet twórczy rozwijający oryginalny język artystyczny. „Wszystko na darmo” w ich ujęciu staje się zaskakującym wizualnie połączeniem epickiego rozmachu i kameralności, rodzajem domowej apokalipsy. Partnerem wydarzenia jest Goethe-Institut Rekomendowany wiek: od 16 lat |