Change site language to plChange site language to en
a- / A+
Shopping cart: - 0.00
End of session: -

Events

OPĘTANI
Witold Gombrowicz pisał „Opętanych” pod pseudonimem Z. Niewieski, jako powieść sensacyjną w odcinkach. Zgodnie z wymogami gatunku musiała być intrygująca i na tyle wciągająca dla czytelników, by z zapartym tchem śledzili losy bohaterów w kolejnych wydaniach gazet codziennych. Gombrowicz tworząc „czytadło” adresowane do szerokiego grona odbiorców sięgnął po różne motywy literatury popularnej, zachowując przy tym swój wyjątkowy styl.
„Opętani” jako spektakl będzie znakomitą intrygą kryminalną, w której nie zabraknie romansu, zbrodni, tajemnic i elementów grozy.
Rekomendowany wiek: od 16 lat
CZAS PORZUCENIA
„Pewnego kwietniowego popołudnia, tuż po obiedzie, mąż powiedział mi, że odchodzi …” - mówi bohaterka „Czasu porzucenia” Eleny Ferrante.

Jak zachować się w tej sytuacji z klasą? - zastanawia się bohaterka spektaklu na podstawie tej powieści. Bo tego właśnie zdają się oczekiwać od niej wszyscy. Nawet jeśli to nie ich sprawa.

Jak zachować się z klasą wobec byłego męża, który wolałby jędrniejszy tyłek?
Jak zachować się z klasą wobec córki, która wolałaby mieszkać z tatusiem?
Jak zachować się z klasą wobec znajomych, którzy wolą świeżo zakochanych od skwaszonej rozwódki?
Jak zachować się z klasą wobec umierającego psa, który wolałby, żebyś dała mu umrzeć w spokoju?
Jak zachować się z klasą wobec pokoleń kobiet, które z klasą dławiły się własną klasą?

Czy aby na pewno musisz mieć klasę?

Rekomendowany wiek: od 16 lat
WESELE
Wokół „Wesela” narosły dziesiątki interpretacji, odczytań symboli narodowych i tego „co autor miał na myśli”. Sławomir Narloch, reżyser i autor opracowania tekstu, nie ignoruje dotychczasowej pracy literaturoznawców i teatrologów, ale proponuje autorską wizję, w której odsuwa kwestie polityczno-narodowe na drugi plan, by skupić się na najcudowniejszej i rozpychającej się sile uczucia miłości, którą przepełnione jest „Wesele”. To będzie bardzo aktualny spektakl o życiu i relacjach międzyludzkich.
Rekomendowany wiek: od 12 lat
BALLADYNA
„Balladyna” Juliusza Słowackiego - i wszystko jasne? Otóż nie. Po najnowszej realizacji dzieła romantycznego wieszcza w Teatrze Jaracza w Olsztynie można spodziewać się wszystkiego, ale nie lekturowej ramoty. Nowe przedstawienie nie będzie przypominać poprzednich. Spektakl reżyseruje Jarosław Kilian, który po „Balladynę” sięga po raz czwarty, zapowiada też całkiem inne odczytanie arcydzieła Słowackiego, odległe od pastelowo baśniowych klimatów, z jakimi kojarzymy jego inscenizacje. - Wracam do „Balladyny”, bo jest na nią dzisiaj wyjątkowy czas - opowiada Jarosław Kilian - W tej sztuce znajdziemy i kryminał, i horror, i dramat historyczny, i coś z Szekspira, i cudowność zmieszaną z grozą zatopioną w prasłowiańskich wątkach, wiele ludowości, a nawet coś z komedii absurdu. Wiele konwencji, wiele przeciwieństw, wiele sprzecznych emocji. Dramat idealny na naszą rozchwianą, nieposklejaną, porozbijaną na kawałki współczesność.
Rekomendowany wiek: od 12 lat
Olsztyński Teatr Tańca w Jaraczu
CAFÉ MÜLLER
Opowieść o samotności, odosobnieniu, nieodwzajemnionej miłości, żałobie i rozpaczy. Spektakl poruszający, bo opowiada o tematach bliskich każdemu. Ikoniczny, bo na jego podstawie można wytłumaczyć czym jest Tanztheater. Wyjątkowy, bo występowała w nim sama Pina.

Rekomendowany wiek: od 15 lat
CHŁOPKI
Spektakl oparty o tekst głośnej książki Joanny Kuciel – Frydryszak jest opowieścią o życiu naszych babć i prababć w feudalnych realiach wsi polskiej. Ubezwłasnowolnienie, gorycz, mordęga, brak wykształcenia i jakiejkolwiek ochrony ze strony władz to los większości wiejskich kobiet zdanych na łaskę swoich ojców i mężów. Jak radziły sobie one w świecie bez znieczulenia, w jaki sposób próbowały zachować godność osobistą, co sprawiało im radość, a co przynosiło ulgę w cierpieniu – wszystkie te tematy są dla twórców spektaklu pretekstem do rozmowy o dzisiejszych lękach i strachach.
Spektakl dyplomowy uczniów trzeciego roku Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie.

Rekomendowany wiek od: 15 lat
CZEGO NIE WIDAĆ
Trafiamy za kulisy spektaklu "Co widać" - dość pośledniej przyznajmy teatralnej produkcji szykowanej ku rozbawieniu gawiedzi. Z początku jesteśmy na próbie generalnej. Spektakl jest w rozsypce, reżyser szaleje, scenografia trzeszczy, rekwizyty giną, techniczny ucieka w alkohol. Potem towarzyszymy aktorom w środku tournee z przedstawieniem. Do ogólnego chaosu dochodzą miłostki i animozje w zespole, robi się istny armagedon. To jednak nic wobec tego, co zobaczymy podczas ostatniego spektaklu. Nawet sardynki uciekną z talerza grającej pokojówkę aktorki...
Farsa Frayna prowadzi nas za teatralne kulisy, bezlitośnie portretując ludzi sceny i to jest jej pierwszy wielki atut. Kolejnym jest absurdalny humor, który sprawia, iż nie możemy dać gwarancji, że podczas spektaklu nie pospadacie z krzeseł ze śmiechu.
Rekomendowany wiek od: 12 lat
Przestrzenie Sztuki
JAK PŁAKAĆ W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
„Jeśli zastanawiacie się, czy nie powinniście iść do psychiatry, to prawdopodobnie powinniście.” Emilia Dłużewska
Jak głośno możesz śmiać się ze swojego smutku, nie martwiąc przy tym bliskich? Jak płakać, by nikt się o tym nie dowiedział? Gdzie ukryć smarki albo siebie przed pełnym litości wzrokiem innych? A może twój stan, to tylko potrzeba uwagi albo zamiłowanie do dramatyzmu?
„Jak płakać w miejscach publicznych” to spektakl oparty na głośnej książce Emilii Dłużewskiej, która w zabawny (i tym bardziej przejmujący) sposób rozprawia się z tematem depresji. W pełnej dystansu, ciepła i zaskakujących metafor opowieści twórczynie spektaklu przyglądają się myślom osoby pogrążonej w smutku, jej spektakularnym wzlotom i jeszcze mocniejszym upadkom.

Rezydencja artystyczna odbędzie się w ramach w ramach programu Przestrzenie sztuki finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, współfinansowanego przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przestrzenie Sztuki
KSIĘŻNICZKI. HISTORIE PRAWDZIWE
W performatywnej przestrzeni sceny wraz z grupą młodych osób ze Studium Aktorskiego w Olsztynie chcemy zbadać dziecięce pragnienie zostania księżniczką i wspólnie zastanowić się, co tak naprawdę kryje się dziś pod tym pojęciem. Jakie fantazmaty, społeczne i kulturowe wyobrażenia oraz stereotypy zaklęte zostały w dziewczęcych bohaterkach bajek, na których wychowały się pokolenia. Pragniemy krytycznym okiem przyjrzeć się tym postaciom i na nowo – w przewrotny sposób – spróbować je odczytać w bardziej feministycznym dyskursie, zastanawiając się jednocześnie kim księżniczki mogłoby być w XXI wieku.

Rezydencja artystyczna odbędzie się w ramach w ramach programu Przestrzenie sztuki finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, współfinansowanego przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Rekomendowany wiek: od 16 lat
LATA
„Znikną wszystkie obrazy” - tym zdaniem Annie Ernaux rozpoczyna opowieść o życiu pewnej kobiety na tle Historii. W spektaklu „Lata” to zdanie powraca, niekiedy ledwo słyszalne, komponując się w jedną melodię z uderzeniami serca, szmerem oddechu, ambientem miejsca. Protagonistka przygląda się kobietom, którymi kiedyś była, z którymi „dzieli wspólną pamięć”. W centrum zdarzenia jest tekst, który ożywa jako obiekt zbiorowej kontemplacji.
MITOLOGIA. NIE-BOGINIE
Opowieść o dziejach bogiń i bóstw stanowi okazję do pogłębienia wiedzy o symbolice i filozofii pradawnych mitów, które kształtują kulturę do dziś.
Jak to się stało, że Pandora zdobyła sławę ze względu na atrybut, który ani nie był puszką, ani tak naprawdę do niej nie należał? Czy Meduza, bogini z wężami zamiast włosów, mogła wieść szczęśliwe dzieciństwo? Dlaczego współczesne interpretacje mitów przepełnione są bezprawiem i brutalnością, ale skrzętnie pomijają przemoc wobec kobiet?

Starożytność pozostawiła po sobie znaczną liczbę wariantów niemal każdego mitu. Są one nie tylko różne, lecz często nawet sprzeczne ze sobą. To od nas zależy, którą wersję zdecydujemy się opowiedzieć, które postaci umieścimy na pierwszym planie, a którym pozwolimy osunąć się w cień. „Mitologie” w reżyserii Justyny Łagowskiej to przestrzeń ponownego odkrycia kobiet w mitologii greckiej. W muzycznej formie spektaklu nader istotna będzie refleksja nad współczesnym znaczeniem kobiecej siły, ale również zagrożeniami związanymi z zerwaniem międzypłciowego dialogu.

Spektakl bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Rekomendowany wiek: od 14 lat
NIE SMUĆCIE SIĘ. JA ZAWSZE BĘDĘ Z WAMI
Wieś Gietrzwałd na Warmii, między 27 czerwca a 16 września 1877 roku. W tym czasie mają tu miejsce objawienia maryjne, jedne z dwunastu zaakceptowanych przez Watykan. Wizjonerkami są dwunastoletnia Barbara Samulowska i rok starsza Justyna Szafrańska. Na prośbę ukazującej się postaci (która zwraca się do nich w gwarze warmińskiej) obie wstępują do zakonu Szarytek. Barbara została w zakonie aż do śmierci, Justyna w wieku trzydziestu trzech lat potajemnie go opuściła, aby rozpocząć nowe życie. Niebawem rozpocznie się proces beatyfikacji Barbary, tymczasem życiorys Justyny pozostaje pełen niedopowiedzeń. I dlatego zdaje się szczególnym wyzwaniem dla ludzi sceny.

Jeden z najciekawszych duetów twórczych w polskim teatrze — dramaturżka Jolanta Janiczak i reżyser Wiktor Rubin — w spektaklu „Nie smućcie się. Ja zawsze przy was będę” zajmują się właśnie tą drugą, Justyną Szafrańską.

Podążając za swą bohaterką pytają, czy religia jest źródłem radości czy opresji, o to, jak trudno jest udźwignąć ciężar cudu. Wreszcie za Nowym Testamentem powtarzają zawołanie „Nie lękajcie się”, próbując dociec, co w istocie znaczy.
Rekomendowany wiek: od 12 lat
Olsztyński Teatr Tańca w Jaraczu
PORUSZONY LAS
Spektakl najnajowy, skierowany do dzieci od 0 do 2,5 lat z bliskimi dorosłymi.
Wyprodukowany w ramach projektu “Olsztyński Teatr Tańca.Prolog” finansowanego z Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego 2019.
PRAWIEK I INNE CZASY
"Prawiek jest miejscem, które leży w środku wszechświata" - tym zdaniem rozpoczyna Olga Tokarczuk jedną ze swych najsłynniejszych książek. "Prawiek i inne czasy" premierowo ukazał się w roku 1996 i uznano go za pierwszy absolutny tryumf późniejszej laureatki literackiego Nobla, ostateczny dowód, że wszystkie pokładane w Tokarczuk nadzieje właśnie się spełniły. "Od kiedy pamiętam, chciałam napisać książkę taką jak ta. Stworzyć i opisać świat. Jest to historia świata, który jak wszystko, co żywe, rodzi się, rozwija i umiera" - powiedziała autorka.

Wchodzimy zatem w świat wsi Prawiek gdzieś na Kielecczyźnie i nie opuszczamy go od schyłku I wojny światowej aż do lat 80. poprzedniego wieku. Ludzie umierają i rodzą się kolejni, historia przetacza się obok, czasem wdzierając się do Prawieku, zmieniają się normy społeczne i kulturowe. Wszystko w niezmiennym rytmie pór roku - wiosna, lato, jesień, zima...
Rekomendowany wiek: od 16 lat
SETKA JARACZA, CZYLI (PRAWIE) STO SPOSOBÓW NA SETNE URODZINY
„Setka Jaracza, czyli (prawie) sto sposobów na setne urodziny” to pomysł na wspólne świętowanie jubileuszu Teatru. Zamiast pomników ze spiżu czy nadętej gali dla wybrańców, proponujemy spektakl z przymrużeniem oka, w którym nawiążemy do historii i dorobku Teatru Jaracza, zdradzimy kilka tajemnic zza kulis i „scenicznej kuchni”. Na pewno nie zabraknie autoironii, bo tym razem chcemy pożartować z siebie.
Poprosiliśmy o napisanie scenariusza Szymona Jachimka, znanego z poczucia humoru i błyskotliwych skojarzeń wypowiadanych na scenie kabaretowej, w „Szkle kontaktowym”, a także z naszych wcześniejszych przedstawień „Jazdy na zamek. Musicalu krzyżackiego” czy młodzieżowego „Jeremi się ogrania. LOL”. Reżyserią zajmie się Rafał Szumski – specjalista z komediowym doświadczeniem.
Uprzedzamy, że będzie radośnie, z nieposkromioną wyobraźnią i jak na fetę stulatka przystało fanfary i muzyka będą grane na żywo.
SZTUKA
"Sztuka" jest jedną z najbardziej znanych komedii autorstwa współczesnej, francuskiej dramatopisarki Yasminy Rezy. Opowiada historię trójki przyjaciół - Marca, Serge'a i Yvana. Panowie znają się od lat, ale ich przyjaźń wystawiona została na poważną próbę. Cóż mogło zaburzyć tę wieloletnią idyllę? Obraz! Biały obraz, który kupił sobie jeden z nich, a którego nie akceptują pozostali.
Spektakl jest pełną humoru opowieścią o kryzysie przyjaźni, jak również dyskusją na temat walorów tzw. sztuki współczesnej.
Czy nasi bohaterowie przetrwają tę próbę?
SZTUKA KOCHANIA POLAKÓW
Powszechnie wiadomo, że Polacy mogą być dumni z bohaterów narodowych, którzy walczyli na wielu frontach, z „Solidarności”, pięknej literatury, Skłodowskiej-Curie i drużyny siatkarzy… Ale czy wszyscy wiedzą, że Polacy mają też osiągnięcia w innej dziedzinie, chciałoby się powiedzieć, że podstawowej, wręcz niezbędnej do przetrwania – w sztuce kochania?
Twórcy spektaklu chcą przypomnieć o rodakach, którzy odnosili sukcesy lub byli pionierami w sferze intymnej. Opowiedzą o tym z humorem i na serio, przywołując prawdziwe wydarzenia oraz postacie, które wywarły wpływ na naukę, kulturę i życie codzienne wielu ludzi na świecie.
Rekomendowany wiek: od 16 lat
WIĘZI RODZINNE
Cztery spokrewnione ze sobą kobiety - matka, córki oraz wnuczka, spotykają się w specyficznych okolicznościach
rodzinnych - pogrzeb ojca, a my przy okazji poznajemy mroczne sekrety tej rodziny, które nigdy nie miały ujrzeć światła dziennego. Przygotujcie się na sporą dawkę czarnego humoru.
Rekomendowany wiek: od 13 lat
ZŁE WYCHOWANIE
Inspiracją dla twórców jest kultowa już produkcja filmowa Pedro Almodóvara. Spektakl ma zgłębiać mroczne tajemnice i złożone relacje międzyludzkie, balansując na granicy rzeczywistości i fikcji. To propozycja dla widzów ceniących wielowymiarowe historie.
Rekomendowany wiek: od 18 lat